زیارت عاشورا
دعای عظم البلا آذر 95 - گذر نامه بهشت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گذر نامه بهشت

شهدا زنده اند و نزد خداوند روزی خوارند

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ گذر نامه بهشت خوش آمد میگویم ... این خاکا شمیم سیب حرم داره ، دیگه دل من چی کم داره حالا که با شهداست ، راهی که شروع میشه از کنارشون ، ایشالا تو سایه سارشون مسیر وصل خداست...

نظر اسلام در مورد برگزاری شب یلدا چیست؟ 

 

 

آیا اسلام با رسوم غیر دینی مخالف است؟

 

#پاسخ 

 

شرق شناسان و مورخان متفق القولند که ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز و آذر ماه را که درازترین و تاریک ترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می مانند، در کنار یکدیگر خود را سرگرم می کنند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیه آنان را تضعیف نکند و با به روشنی گراییدن آسمان (حصول اطمینان از بازگشت خورشید در پی یک شب طولانی و سیاه که تولد تازه آن عنوان شده است) به رختخواب می روند و به استراحت میپردازند.

 

 

طول زمان تغییر نکرده و ایرانیان در این شب، باقی مانده میوه هایی را که انبار کرده اند و خشکبار و تنقلات می خورند و دور هم گرد آمده و هیزم افروخته و بخاری روشن می نشینند تا سپیده دم بشارت شکست تاریکی و ظلمت و آمدن روشنایی و گرمی (در ایران باستان، از میان نرفتن و زنده بودن خورشید که بدون آن حیات نخواهد بود) را بدهد، زیرا که به زعم آنان در این شب، تاریکی و سیاهی در اوج خود است.

 

?نظر اسلام

 

اسلام در مقابل سنتها و آیین های اقوام و مللی که به اسلام گرویده شده و مسلمان می شوند واکنشهای مختلفی را دارد:

- یا آن سنت و آیین مخالف آموزه های شریعت اسلام بوده ، که اسلام با آن گونه سنت هامقابله کرده و رد می کند(مانند زنده به گور کردن دختران اعراب و ...)

- یا آن سنت و آیین موافق و مطابق با آموزه های دین اسلام است ،که اسلام آنها را قبول کرده و تأیید می کند.(مانند سنت پاکیزه گی و رفع کدورت و صله رحم در عید نوروز ایرانیان)

- یا آن سنت ؛ #سنخیت و یا عدم سنخیتی با آمورزهای دین اسلام ندارد و انجام آن مخالفتی با احکام الهی نمی کند ودین اسلام هم آنها را رد نمی کند.

 

 

سنت باستانی شب_یلدا تا جاییکه مستلزم احیای آموزه هایی چون ؛صله رحم ،احترام به بزرگان ،همدلی و صمیمیت در خانواده،و...شود خوب و پسندیده می باشد. و اگر در اجرای این سنت ها دچار افراط کاری شویم نظیر :اسراف در مخارج ، چشم هم چشمی و آوردن فشار مالی نامناسب به خانواده و ...قطعاً مخالف احکام دین اسلام بوده و مردود است.

 



[ دوشنبه 95/9/29 ] [ 1:24 صبح ] [ شهید گمنام ]

نظر

::
ساعت فلش مذهبی
وصیت شهدا